Studentka komunikacji wizerunkowej - Sara

Komunikacja wizerunkowa i psychologia. Jak pogodzić studiowanie dwóch kierunków studiów?

Z pewnością wielu z Was zastanawia się, czy studiowanie dwóch kierunków studiów to dobry pomysł. Być może macie wątpliwości, czy uda się Wam pogodzić różne plany zajęć i czy znajdziecie choć trochę czasu dla siebie.

O tych i o innych kwestiach miałem okazję porozmawiać z Sarą - studentką komunikacji wizerunkowej na Uniwersytecie Wrocławskim oraz absolwentką psychologii. W trakcie rozmowy nie skupialiśmy na tym, jak wyglądały studia psychologiczne. Tę kwestię bardzo dobrze omówiliśmy z Michałem, absolwentem psychologii.

Zamiast tego staraliśmy się omówić jak najlepiej to, jak wygląda studiowanie komunikacji wizerunkowej, jak wyglądają relacje z prowadzącymi, jak wyglądają zajęcia oraz czym można się zajmować po ukończeniu komwizu.

Spis treści

Rozmowa ze studentką komunikacji wizerunkowej - Sarą

Sara przez pewien czas studiowała dwa kierunku studiów jednocześnie. Oprócz komunikacji wizerunkowej była także studentką psychologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Miała więc doświadczenie w studiowaniu i mogła sprawdzić, jak wygląda studiowanie na innym kierunku studiów. Gdy zapytałem Sarę o jej pierwsze odczucia po rozpoczęciu komunikacji wizerunkowej, w odpowiedzi usłyszałem: "łał. łał!".

Dla mnie komwiz był kierunkiem, który był mega otwierający, mega dodający pewności siebie i samoświadomości w różnych aspektach.
Studentka komunikacji wizerunkowej - Sara
Studentka komunikacji wizerunkowej - Sara

W trakcie rozmowy poruszaliśmy wiele wątków związanych ze studiowaniem komunikacji wizerunkowej. Sara bardzo pozytywnie wypowiadała się o tym kierunku studiów i dość ciężko było znaleźć rzeczy, które nie do końca jej odpowiadały. Udało mi się jednak zdobyć pewien "negatyw" o komwizie. Myślę, że bardzo fajnie podsumowała to słowami, że:

Komwiz jest ogólnie bardzo spoko, ale też jest kierunkiem, którym jest bardzo łatwo się zachłysnąć na początku.

Po zapoznaniu się z poniższą treścią dowiesz się o:

  • motywach wyboru komunikacji wizerunkowej przez Sarę;
  • oczekiwaniach mojego gościa wobec studiów;
  • przedmiotach, których możesz spodziewać się, studiując komunikację wizerunkową;
  • procesie rekrutacji na komunikację wizerunkową;
  • tym, jak w praktyce wygląda studiowanie komunikacji wizerunkowej (co się podobało, a co nie podobało się mojemu gościowi w studiowaniu);
  • miłych zaskoczeniach i wielkich rozczarowaniach w trakcie studiowania;
  • dodatkowych aktywnościach, które mój gość wykonywał, studiując komunikację wizerunkową;
  • możliwych miejscach pracy po ukończeniu komunikacji wizerunkowej.
Komunikacja wizerunkowa - Kierunkowskaz Kariery
Komunikacja wizerunkowa - Kierunkowskaz Kariery

Dość dogłębnie omówiliśmy kwestię przedmiotów, które pojawią się w toku studiów na komunikacji wizerunkowej. Wiele z nich bardzo przypadło Sarze do gustu, jednak w jej odczuciu pewne rzeczy mogłyby zostać poprawione.

Niektóre przedmioty, miałam wrażenie, że są prowadzone trochę zbyt pobieżnie. Było takie "wow, mamy przedmiot z tego, będziemy robić to", a potem było takie "no wyszło jak wyszło".

Omówiliśmy także kwestię pogodzenia dwóch kierunków studiów, pracy i życia towarzyskiego. Sara zdradziła także, że połączenie właśnie komunikacji wizerunkowej i psychologii jest dość częste. Wybierając "HRową" ścieżkę na psychologii, komunikacja wizerunkowa może być bardzo dobrym uzupełnieniem.

Zachęcam do przesłuchania całej rozmowy z Sarą. Jeśli planujesz rozpocząć komunikację wizerunkową lub zastanawiasz się nad drugim kierunkiem studiów, ta rozmowa z pewnością jest dla Ciebie.

Lista poruszonych tematów:

00:00 Zapowiedź
01:15 Czym jest komunikacja wizerunkowa i jakie ma połączenie z psychologią?
02:17 Dlaczego poszłaś na psychologię?
05:10 Dlaczego zdecydowałaś się rozpocząć komunikację wizerunkową?
07:21 Jakie były pierwsze odczucia ze studiowania komunikacji wizerunkowej?
10:51 Czym zajmuje się komunikacja wizerunkowa?
12:36 Jak udało Ci się połączyć dwa kierunki studiów?
14:32 Popularność komunikacji wizerunkowej
15:36 Dlaczego wzięłaś dziekankę?
17:40 Czy warto studiować TYLKO komunikację wizerunkową?
21:38 Przedmioty na studiach
24:33 Kim są prowadzący na komunikacji wizerunkowej?
25:31 Co Ci przeszkadzało na studiach?
29:33 Podobieństwo psychologii i komunikacji wizerunkowej
34:55 Studiowanie dwóch kierunków studiów a czas wolny
38:25 Zarobki po komunikacji wizerunkowej
40:27 Rekrutacja na komunikację wizerunkową
42:24 Czy wybór psychologii i komunikacji wizerunkowej był właściwy?
45:30 Przedmioty na komunikacji wizerunkowej
49:14 Czego Ci brakowało na studiach?


Popularność komunikacji wizerunkowej. Ile osób chce studiować komunikację wizerunkową?

Zebrałem dla Ciebie informacje, które mogą Cię zainteresować, jeśli rozważasz studiowanie komunikacji wizerunkowej.

Przemek Stadnik - twórca i prowadzący Kierunkowskazu Kariery
Przemek Stadnik - twórca i prowadzący Kierunkowskazu Kariery

Na komunikację wizerunkową na Uniwersytecie Wrocławskim starało się dostać 19,3 studentów na jedno miejsce. Ciężko tutaj o jakieś sensowne porównanie, gdyż komunikacja wizerunkowa jako kierunek studiów (na innych uniwersytetach istnieją bardzo podobne specjalności w ramach odpowiednich kierunków) występuje jedynie na UWr. Na studia pierwszego stopnia w roku akademickim 2019/20 chciało się dostać 1243 kandydatów, z czego przyjęto jedynie 79 studentów.

Jeśli chciałbyś samodzielnie sprawdzić popularność wybranego kierunku studiów na dowolnej uczelni, zobacz mój film, w którym pokazuję, jak krok po kroku to zrobić.

Gdzie najlepiej studiować komunikację wizerunkową?

Komunikacja wizerunkowa jako kierunek studiów jest dostępna jedynie na Uniwersytecie Wrocławskim. W tej kwestii UWr jest bezkonkurencyjny i nie pozostawia alternatywy studentom. :)

Ile zarabiają absolwenci komunikacji wizerunkowej?

Aby porównać zarobki absolwentów komunikacji wizerunkowej na UWr wykorzystałem ogólnopolski system monitorowania ekonomicznych losów absolwentów szkół wyższych. Na tej stronie można porównać uczelnie i poszczególne kierunki.

Zarobki absolwentów komunikacji wizerunkowej
Zarobki absolwentów komunikacji wizerunkowej

Mediana średnich miesięcznych zarobków w pierwszym roku po uzyskaniu dyplomu absolwentów komunikacji wizerunkowej po Uniwersytecie Wrocławskim kształtuje się następująco:

  • 3173 zł po ukończeniu komunikacji wizerunkowej (studia II stopnia),
  • 2348 zł po ukończeniu komunikacji wizerunkowej (studia I stopnia).

Mediana to wartość środkowa, czyli w tym przypadku połowa absolwentów zarabiała mniej, a połowa więcej niż podana wartość. Statystyki sporządzono na podstawie danych absolwentów, którzy studiowali stacjonarnie oraz uzyskali dyplom w 2018 roku, ukończywszy studia pierwszego oraz drugiego stopnia.

Jeżeli jesteś zainteresowany pełnym raportem, zachęcam Cię do samodzielnego sprawdzenia zarobków w bazie.

Czego będziesz się uczył na komunikacji wizerunkowej?

Przed rozpoczęciem studiowania warto zapoznać się z programem studiów, w którym można sprawdzić, jakie przedmioty pojawią się w toku studiów. Pokażę Ci jak to zrobić na przykładzie Uniwersytetu Wrocławskiego, gdyż tam studiuje Sara. W swojej wyszukiwarce wpisz nazwę uczelni oraz kierunku, którym jesteś zainteresowany oraz "program studiów", na przykład „Uniwersytet Wrocławski komunikacja wizerunkowa program studiów”.

Wykorzystując ten schemat, bez problemu dotrzesz do programu studiów dowolnej uczelni, posiadającej komunikację wizerunkową w swojej ofercie (w przypadku, gdyby komunikacja wizerunkowa była dostępna także na innej uczelni).

Przykładowe przedmioty, których będziesz się uczył na komunikacji wizerunkowej na Uniwersytecie Wrocławskim na specjalności "communication design":

  • Teorie komunikacji
  • Communication design
  • Dyskursy mediów
  • Filozofia
  • Media relations
  • Branding
  • Socjologia
  • Historia designu 
  • Retoryka i erystyka
  • Badania empiryczne
  • Prawo autorskie
  • Proces kreatywny
  • Warsztat tekstów użytkowych
  • Komunikacja wizualna
  • Diagnostyka komunikacji
  • Project management
  • Projektowanie graficzne
  • Teamwork i team management
  • Estetyka
  • Design opakowań
  • Metody prezentacji osobistej
  • Propaganda i zasady komunikowania perswazyjnego
  • Assessment Center
  • Fotografia
  • Corporate design
  • Komunikacja wewnętrzna
  • Psychologia społeczna
  • Publiczność mediów
  • Metody zbierania i prezentacji danych
  • Przygotowanie i prezentacja projektu
  • Design thinking
  • Rozmowy i teksty kwalifikacyjne
  • Film image'owy
  • Copywriting
  • Język obcy

Zachęcam Cię do zapoznania się z całością programu studiów, aby być świadomym tego, czego będziesz się uczyć w toku studiów.

Bezrobocie wśród absolwentów komunikacji wizerunkowej

Wybrałem grupę specjalistów ds. PR, reklamy, marketingu i sprzedaży, gdyż w moim odczuciu w największym stopniu odwzorowuje zawodu, które można wykonywać kończąc komwiz.

W trakcie podejmowania decyzji dotyczącej rozpoczęcia studiów na komunikacji wizerunkowej warto zastanowić się, jak będzie kształtować się zapotrzebowanie na świadczone usługi na rynku pracy w przyszłości. Z ogólnopolskiego raportu Barometr Zawodów można dowiedzieć się wielu ciekawych informacji związanych z rynkiem pracy dla osób pracujących jako specjaliści ds. PR, reklamy, marketingu i sprzedaży.

Według autorów badania, do grupy "specjaliści ds. PR, reklamy, marketingu i sprzedaży" należą poniższe zawody:

  • specjalista do spraw pozyskiwania funduszy (fundraiser)
  • specjalista do spraw organizacji i rozwoju sprzedaży
  • analityk trendów rynkowych (cool hunter)
  • autor tekstów i sloganów reklamowych (copywriter)
  • menedżer produktu (product manager)
  • specjalista do spraw marketingu i handlu
  • specjalista do spraw reklamy
  • specjalista do spraw mediów interaktywnych
  • specjalista sprzedaży internetowej
  • pozostali specjaliści do spraw reklamy i marketingu
  • specjaliści do spraw public relations
  • specjaliści do spraw sprzedaży z wyłączeniem technologii informacyjno-komunikacyjnych
  • specjaliści do spraw sprzedaży z dziedziny technologii teleinformatycznych
  • ekspozytor towarów
  • menedżer artystyczny
  • promotor marki (trendsetter)
  • sprzedawca reklam internetowych
  • technik organizacji reklamy
  • technik reklamy
  • pracownik obsługi kampanii e-mailowych

Poniższa mapa pokazuje relację pomiędzy dostępnymi pracownikami a potrzebami pracodawców. Niebieski kolor oznacza, że na rynku znajduje się zbyt dużo specjalistów ds. PR, reklamy, marketingu i sprzedaży, a pomarańczowy, że występuje na nich duże zapotrzebowanie.

Relacja między dostępnymi pracownikami a potrzebami pracodawców - specjaliści ds. PR, reklamy, marketingu i sprzedaży
Relacja między dostępnymi pracownikami a potrzebami pracodawców - specjaliści ds. PR, reklamy, marketingu i sprzedaży

Powyższa mapa tworzona jest na podstawie danych, które pochodzą od pracowników powiatowych urzędów pracy oraz innych instytucji zorientowanych w sytuacji na lokalnym rynku pracy.

Poniżej przedstawiam komentarze poszczególnych powiatowych urzędów pracy dotyczących zapotrzebowania na specjalistów ds. PR, reklamy, marketingu i sprzedaży na ich obszarze działalności. Według mnie jest to perełka, z którą przyszły student komunikacji wizerunkowej powinien się zaznajomić. Komentarze pokazują obszary, w których notuje się deficyt pracowników oraz przedstawiają przyczynę występowania tego stanu. 

Według stanu na 31.12.2018 w Polsce studiowało łącznie 1 268 studentów komunikacji wizerunkowej. Na rynek pracy co roku dołącza średnio ok. 253 absolwentów komwizu, którzy muszą znaleźć zatrudnienie. Niestety, nie wszystkim udaje się znaleźć pracę. Poniższa tabela przedstawia dane dotyczące bezrobocia wśród grupy, która jest najbliższa temu, czym można zajmować się kończąc komunikację wizerunkową, w rozbiciu na największe miasta w Polsce. 

Należy pamiętać, że dane uwzględniają wszystkich pracowników znajdujących się na rynku pracy, bez podziału na wiek. Dane przedstawiają stan na koniec II półrocza 2020 r.

Bezrobocie wśród specjalistów ds. PR, reklamy, marketingu i sprzedaży
MiejsceZarejestrowani bezrobotni ogółemDługotrwale bezrobotni
Polska89212938
Warszawa805242
Kraków27794
Łódź286114
Wrocław19149
Poznań9911
Gdańsk15652
Szczecin8219
Bydgoszcz5916
Lublin15062
Białystok9843
Osoba długotrwale bezrobotna to osoba:
  • bezrobotna nieprzerwanie przez okres ponad 6 miesięcy (w przypadku osób poniżej 25 roku życia),
  • bezrobotna nieprzerwanie przez okres ponad 12 miesięcy (w przypadku osób powyżej 25 roku życia).

Jeżeli po przeczytaniu tego artykuł masz jakiekolwiek pytania, napisz na Grupie Pomoc w wyborze kierunku studiów.